luni, 11 februarie 2013

Tort cu jeleu de capsuni si ciocolata alba

Este un tort format dintr-o succesiune de blaturi de cacao, jeleu de capsuni, jeleu de ciocolata alba si crema de ciocolata cu lapte, pe care l-am pregatit pentru sotul meu, de ziua lui. Pentru jeleul de ciocolata alba m-am inspirat din tortul Violetei de la "Caietul cu retete" si am fost foarte multumita de rezultat. Crema este cea de la prajitura Rigoletto, la care am adaugat o tableta de 100 g de ciocolata cu lapte, pe care am lasat-o sa se topeasca in budinca fierbinte de vanilie, inainte de a o amesteca cu untul. Blatul de cacao pufos, este cel cu care nu dau gres niciodata, si anume cel pe care il folosesc la ruladele cu crema de frisca. Jeleul de capsuni este din capsuni congelate, smantana, frisca lichida si gelatina (puteti folosi si capsuni proaspete, bineinteles). Tavile in care am copt blatul au avut diametrul de 21 cm, dar puteti folosi cu succes o tava cu inel detasabil, daca aveti.




Ingrediente blat:
4 albusuri,
1/2 cana zahar,
4 galbenusuri,
1/3 cana zahar,
1 t esenta de vanilie,
1/2 cana faina,
1/3 cana cacao,
1/4 lingurita praf de copt,
1/4 lingurita bicarbonat de sodiu,
1/8 lingurita sare,
1/3 cana apa.
Folositi o cana de 250 ml pentru masurarea ingredientelor.
Modul de preparare este acelasi ca la rulada cu visine, doar ca turnati compozitia in 2 tavi rotunde (de 21 cm diametrul) acoperite cu folie de aluminiu unsa (o tava mai inalta, cu inel detasabil, ar fi foarte potrivita pentru acest tort).Dupa coacere se rastoarna blaturile pe un prosop presarat cu zahar pudra si se indeparteaza usor folia de aluminiu.
Dupa racire, primul blat se pune din nou in tava in care a fost copt si deasupra se toarna jeleul de capsuni.

Jeleul de capsuni:
200 g capsuni (congelate sau proaspete),
4 linguri de zahar,
10 g gelatina Dr.Oetker,
150 g smantana,
100 ml frisca lichida,
100 g zahar pudra.
Capsunile se pun intr-o carticioara, la foc mic, cu 4 linguri de zahar si se lasa pana se dizolva zaharul si se ingroasa putin. Se lasa sa se raceasca.
Smantana se bate cu frisca lichida si zaharul pudra. Se pune gelatina intr-o cana cu apa rece si se lasa 10 minute. Se pune cana cu gelatina intr-o craticioara cu apa, la foc mic si se amesteca pana se fluidizeaza gelatina (atentie, sa nu se fiarba!). Se toarna calduta peste compozitia cu frisca. Se pun si capsunile si se amesteca usor.
Se toarna jeleul peste primul blat, in tava de tort si se pune la frigider sa se intareasca.
Jeleul de ciocolata alba:
200 g ciocolata alba  (3 patrate mari de ciocolata menaj),
100 ml frisca lichida,
200 ml frisca batuta,
20 g gelatina Dr. Oetker (as pune chiar mai putina gelatina, parca a iesit un pic tare fata de jeleul de capsuni, sa zicem 15 g).
Se incalzeste frisca lichida si in ea se pune ciocolata alba rasa. Se amesteca pana se omogenizeaza. Gelatina se pune in apa rece (intr-o cana si jumatate apa rece) si apoi se fluidizeaza, la fel ca mai sus. Se adauga gelatina peste compozitia cu ciocolata alba si se amesteca cu o lingura, pana se omogenizeaza. Se amesteca apoi, usor, cu frisca batuta separat. Parca tinde sa se separe un pic, dar nu-i nici o problema. Odata ce s-a racit se leaga frumos. Eu am folosit ciocolata alba menaj si nu am avut probleme, nu s-a taiat crema. Trebuie lucrat usor, nu folositi mixerul decat pentru a bate cei 200 ml de frisca.
Se toarna jeleul de ciocolata alba peste al doilea blat racit, in cea de a doua tava si se pune la frigider sa se intareasca.
Crema de ciocolata:
2 oua,
300 ml lapte,
200 g zahar,
6 linguri de faina,
100 g ciocolata cu lapte, rupta bucatele,
200 g unt,
1 lingurita esenta de vanilie,
1 lingura zahar pudra cu aroma de vanilie.
Pentru ornat aveti nevoie de 50 g ciocolata amaruie, rasa grosier.
Pentru crema de ciocolata, amestecati zaharul cu faina intr-o craticioara, adaugati laptele si ouale batute usor cu furculita, fierbeti pana se ingroasa, amestecand mereu. Se ia de pe foc si se bate asa fierbinte cu mixerul, sa se omogenizeze. Se adauga ciocolata rupta bucatele si se amesteca cu o lingura, pana se topeste ciocolata. Se pune craticioara intr-un vas mai mare cu apa rece, sa se raceasca. Intre timp se bate untul cu o lingura de zahar pudra. Dupa ce s-a racit crema de ciocolata, se ia cate o lingura din ea si se adauga peste unt. Se bate cu mixerul si se adauga treptat toata crema.
 Asamblarea tortului se face astfel: se asaza pe un platou primul blat acoperit cu jeleul de capsuni, se pune mai putin de jumatate din crema de ciocolata peste jeleul de capsuni. Peste crema se asaza cel de al doilea blat acoperit cu jeleul de ciocolata alba. Se imbraca tortul pe lateral cu restul de crema de ciocolata (se lipeste lingura din loc, sa se dea o forma), iar deasupra se rade ciocolata amaruie (pe razatoarea mare).
.   Cam lunga reteta, dar tortul este foarte bun, merita efortul!
Pofta buna!

13 comentarii:

  1. O bunatate!!!sti ca o feliuta este si a mea!!!!puppp!!

    RăspundețiȘtergere
  2. In primul rand La Multi Ani sotului tau! :)
    Tortul este deosebit, iar jeleurile (cum spui tu) seamana cu mousse-urile si intr-adevar daca mai jonglezi putin cu cantitatile si cu mai putina gelatina obtii o crema pufoasa ;)
    Pupici multi draga mea!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumim pt. urare, Angela! Cat despre "mousse-uri", am vrut sa sune mai pe romaneste, de aceea le-am numit jeleuri.

      Ștergere
  3. Cat de bine arata! Sa stii ca vreau si eu o felie.

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte frumos arata, amm venit si eu la o feliuta! Pup

    RăspundețiȘtergere
  5. Mirela, Angela, Alina, Paula, ia sa vedem, am 4 felii, imi ajung sa va servesc pe fiecare! Va multumesc de vizita!

    RăspundețiȘtergere
  6. si eu ma inscriu pe lista!ce mai faci? anul acesta nu prea am vb,sper ca sunteti bine
    salutari la toti!

    RăspundețiȘtergere
  7. Gabi arata minunat. Mereu imi provoci o mare pofta cu dulciurile tale!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multam', Irina! Treaba cu pofta e reciproca!

      Ștergere
  8. O minunatie de tort!!! Arata delicios, pupici :*

    RăspundețiȘtergere
  9. Răspunsuri
    1. Multumesc, Rocsy! Bun venit, ma bucur sa te cunosc!

      Ștergere