luni, 11 februarie 2013

Tort cu jeleu de capșune si ciocolată albă

Este un tort format dintr-o succesiune de blaturi de cacao, jeleu de capșune, jeleu de ciocolată albă și cremă de ciocolată cu lapte, pe care l-am pregatit pentru soțul meu, de ziua lui. Pentru jeleul de ciocolată albă m-am inspirat din tortul Violetei de la "Caietul cu retete" si am fost foarte mulțumită de rezultat. Crema este cea de la prajitura Rigoletto, la care am adăugat o tabletă de 100 g de ciocolată cu lapte, pe care am lăsat-o sa se topească în budinca fierbinte de vanilie, înainte de a o amesteca cu untul. Blatul de cacao pufos, este cel cu care nu dau greș niciodata, si anume cel pe care îl folosesc la ruladele cu crema de frisca. Jeleul de capșune este din capșune congelate, smântână, frișcă lichidă si gelatină (puteți folosi si capsune proaspete, bineînțeles). Tăvile în care am copt blatul au avut diametrul de 21 cm, dar puteți folosi cu succes o tavă cu inel detașabil, dacă aveți.




Ingrediente blat:
4 albusuri,
1/2 cana zahar,
4 galbenusuri,
1/3 cana zahar,
1 t esenta de vanilie,
1/2 cana faina,
1/3 cana cacao,
1/4 lingurita praf de copt,
1/4 lingurita bicarbonat de sodiu,
1/8 lingurita sare,
1/3 cana apa.
Folositi o cana de 250 ml pentru masurarea ingredientelor.
Modul de preparare este acelasi ca la rulada cu visine, doar ca turnati compozitia in 2 tavi rotunde (de 21 cm diametrul) acoperite cu folie de aluminiu unsa (o tava mai inalta, cu inel detasabil, ar fi foarte potrivita pentru acest tort).Dupa coacere se rastoarna blaturile pe un prosop presarat cu zahar pudra si se indeparteaza usor folia de aluminiu.
Dupa racire, primul blat se pune din nou in tava in care a fost copt si deasupra se toarna jeleul de capsuni.

Jeleul de capșune:
200 g capșune (congelate sau proaspete),
4 linguri de zahar,
10 g gelatina Dr.Oetker,
150 g smantana,
100 ml frisca lichida,
100 g zahar pudra.
Capșunele se pun într-o crăticioara, la foc mic, cu 4 linguri de zahăr și se lasă până se dizolvă zahărul și se îngroașă puțin. Se lasă să se răcească.
Smântâna se bate cu frișca lichidă și zahărul pudră. Se pune gelatina într-o cană cu apă rece și se lasă 10 minute. Se pune cana cu gelatina într-o crăticioara cu apă, la foc mic si se amestecă pâna se fluidizează gelatina (atenție, să nu se fiarbă!). Se toarna calduta peste compozitia cu frisca. Se pun si capșunele și se amesteca ușor.
Se toarna jeleul peste primul blat, in tava de tort si se pune la frigider sa se intareasca.
Jeleul de ciocolata alba:
200 g ciocolata alba  (3 patrate mari de ciocolata menaj),
100 ml frisca lichida,
200 ml frisca batuta,
20 g gelatina Dr. Oetker (as pune chiar mai putina gelatina, parca a iesit un pic tare fata de jeleul de capșune, sa zicem 15 g).
Se încalzește frișca lichidă și în ea se pune ciocolata albă rasă. Se amestecă până se omogenizează. Gelatina se pune in apa rece (intr-o cana si jumatate apa rece) si apoi se fluidizeaza, la fel ca mai sus. Se adaugă gelatina peste compoziția cu ciocolată albă și se amestecă cu o lingură, până se omogenizează. Se amesteca apoi, usor, cu frisca batuta separat. Parca tinde sa se separe un pic, dar nu-i nici o problema. Odata ce s-a racit se leaga frumos. Eu am folosit ciocolata alba menaj si nu am avut probleme, nu s-a tăiat crema. Trebuie lucrat ușor, nu folosiți mixerul decât pentru a bate cei 200 ml de frișcă.
Se toarna jeleul de ciocolata alba peste al doilea blat racit, in cea de a doua tava si se pune la frigider sa se intareasca.
Crema de ciocolata:
2 oua,
300 ml lapte,
200 g zahar,
6 linguri de faina,
100 g ciocolata cu lapte, rupta bucatele,
200 g unt,
1 lingurita esenta de vanilie,
1 lingura zahar pudra cu aroma de vanilie.
Pentru ornat aveti nevoie de 50 g ciocolata amaruie, rasa grosier.
Pentru crema de ciocolata, amestecati zaharul cu faina intr-o craticioara, adaugati laptele si ouale batute usor cu furculita, fierbeti pana se ingroasa, amestecand mereu. Se ia de pe foc si se bate asa fierbinte cu mixerul, sa se omogenizeze. Se adauga ciocolata rupta bucatele si se amesteca cu o lingura, pana se topeste ciocolata. Se pune craticioara intr-un vas mai mare cu apa rece, sa se raceasca. Intre timp se bate untul cu o lingura de zahar pudra. Dupa ce s-a racit crema de ciocolata, se ia cate o lingura din ea si se adauga peste unt. Se bate cu mixerul si se adauga treptat toata crema.
 Asamblarea tortului se face astfel: se asaza pe un platou primul blat acoperit cu jeleul de capșune, se pune mai putin de jumatate din crema de ciocolata peste jeleul de capșune. Peste crema se așaza cel de al doilea blat acoperit cu jeleul de ciocolata alba. Se imbraca tortul pe lateral cu restul de crema de ciocolata (se lipeste lingura din loc, sa se dea o forma), iar deasupra se rade ciocolata amaruie (pe razatoarea mare).
.   Cam lunga rețeta, dar tortul este foarte bun, merită efortul!
Poftă bună!

13 comentarii:

  1. O bunatate!!!sti ca o feliuta este si a mea!!!!puppp!!

    RăspundețiȘtergere
  2. In primul rand La Multi Ani sotului tau! :)
    Tortul este deosebit, iar jeleurile (cum spui tu) seamana cu mousse-urile si intr-adevar daca mai jonglezi putin cu cantitatile si cu mai putina gelatina obtii o crema pufoasa ;)
    Pupici multi draga mea!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumim pt. urare, Angela! Cat despre "mousse-uri", am vrut sa sune mai pe romaneste, de aceea le-am numit jeleuri.

      Ștergere
  3. Cat de bine arata! Sa stii ca vreau si eu o felie.

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte frumos arata, amm venit si eu la o feliuta! Pup

    RăspundețiȘtergere
  5. Mirela, Angela, Alina, Paula, ia sa vedem, am 4 felii, imi ajung sa va servesc pe fiecare! Va multumesc de vizita!

    RăspundețiȘtergere
  6. si eu ma inscriu pe lista!ce mai faci? anul acesta nu prea am vb,sper ca sunteti bine
    salutari la toti!

    RăspundețiȘtergere
  7. Gabi arata minunat. Mereu imi provoci o mare pofta cu dulciurile tale!

    RăspundețiȘtergere
  8. O minunatie de tort!!! Arata delicios, pupici :*

    RăspundețiȘtergere