vineri, 4 octombrie 2013

Zacusca, reteta mamei


 Ce va sperie mai mult cand va ganditi sa preparati zacusca? Mie imi este cam greu sa coc legumele toate si apoi sa le curat de coaja. M-am bucurat tare mult sa descopar aceasta reteta mai simplificata, in care doar vinetele se coc; gogosarii si ardeii kapia se oparesc putin si apoi se dau prin masina de tocat. Asadar, iata zacusca dupa reteta mamei, se prepara un pic mai usor si este foarte gustoasa! Cine nu ma crede pe cuvant n-are decat sa incerce!



Ingrediente:
5 kg vinete (eu am pus aproape 6 kg),
5 kg ardei kapia,
5 kg gogosari (eu am pus 6 kg),
2 kg ceapa,
1 litru ulei (eu am mai adaugat 300 ml),
400 g pasta de tomate,
5 linguri zahar,
dafin,
sare si piper dupa gust.
Mod de preparare:
  Se spala vinetele, se sterg de apa si se pun la copt. Se lasa sa se raceasca, se curata si se dau prin masina de tocat.
  Se pun la foc, intr-o cratita incapatoare, 4 litri de apa  si 5 linguri de zahar, se lasa sa dea in clocot si se adauga ardeii kapia si gogosarii, taiati in bucati mai mari. Se lasa putin pe foc sa se patrunda. Se scot ardeii, se scurg de apa si se dau prin masina de tocat.

  Se curata si se taie ceapa in bucati, se da prin masina de tocat, apoi se caleste in uleiul incins, pana isi schimba usor culoarea.  Se adauga ardeii kapia si gogosarii si se fierb la foc mic pana scade zeama. Se adauga vinetele tocate si pasta de tomate. Se adauga sare, piper dupa gust, si 2 - 3 frunzulite de dafin.  Se fierbe compozitia la foc mic (aproximativ 2 ore si 15 minute),  amestecand mereu, pana  scade usor si iese putin ulei deasupra. Se scot frunzulitele de dafin, sa nu dea gust amar. Eventual, se mai adauga 1 - 2 linguri de zahar, dupa gust.
  Se umplu borcanele si se inchid bine cu capace. Se pun la fiert timp de 30 minute si se dau la rece.
 
 Au iesit 30 de borcane de 300 - 400 g de zacusca.

Sa aveti spor la treaba si pofta buna!

14 comentarii:

  1. Un adevarat deliciu, indiferent daca ai copt sau nu ardeii !!! Si eu fac ambele variante....depinde cat lucru am....
    Mie deja imi vine sa desfac un borcan....asa de fain arata in pozele tale !
    Te tzuc cu drag !

    RăspundețiȘtergere
  2. o zacusca e mereu binevenita la casa omului!:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa este, mai ales cand ti-e foame si nu ai nimic pregatit, desfaci repede un borcan de zacusca!

      Ștergere
  3. E preferata mea, dar n-am incercazt niciodata sa fierb ardeii inainte. :) Cand n-aveam timp ii punema cruzi, dar cred ca voi incerca si varianta mamei tale in curand. :) Pup

    RăspundețiȘtergere
  4. reteta mamei ai spus.....pai atunci nu poate fi decat perfecta, iubesc zacusca, arata delicios. Am luat si eu un borcanel ;)))))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce-i de la mama e intotdeauna bun! Multumesc de vizita, Alice!

      Ștergere
  5. Ce pofta mi-ai facut de zacusca... N-am mai mincat de ani buni. Iti dau adresa sa-mi trimiti un borcanel ?!

    RăspundețiȘtergere
  6. Daniela, ti-as trimite cu drag, mai ales ca au iesit destule borcane! poti sa-mi dai adresa, poate iti fac o vizita! Eeee, as vrea eu sa ajung pe acolo, dar...

    RăspundețiȘtergere
  7. sunt mare fan zacusca, nici nu stiu unde sa ascund borcanele, deja' am consumat 5! :)
    am facut o zacusca cu fasole anul acesta si daca ar mai fi timp, as face si alta reteta, imi plac absolut toate!

    RăspundețiȘtergere